22.2.2022 Vasabladet
Sydbottenbanas öde – den som skär genom Österbotten och Södra Österbotten – är en fråga som diskuteras, och det med rätta. Vi anser att en utveckling som skulle flytta godstrafiken från spåren till redan överbelastade vägar, är oroväckande för transportinfrastrukturen i båda regionerna. Sådana beslut kommer att påskynda avfolkningen av landsbygden.
Att underhålla och uppgradera linjen är en investering i framtiden. Det håller alternativen öppna: om linjen läggs ner och avvecklas (naturligtvis till en kostnad) kommer det att bli betydligt dyrare att bygga en ny bana i framtiden än att återställa den, och det är förmodligen omöjligt i det skedet. Byggandet kommer att bli dyrt och det kommer att bli nästan omöjligt att skapa nya direkta järnvägsförbindelser. När banan väl har rivits är den förlorad för alltid.
Det är viktigt för Sydösterbottens och Kustösterbottens livskraft att banan bevaras och återställs. Södra Österbottens och Österbottens förbund har föreslagit sammanlagt 45 miljoner euro för planering och genomförande av översynen under de kommande två åren. Enligt en rapport från Ruralia Institute skulle en realistisk tillväxt av banan påverka regionens årliga BNP med 12 miljoner euro och 60 personår, och upp till 24 miljoner euro och 100 personår i ett optimistiskt scenario. Jämfört med detta är det belopp som krävs för att planera och genomföra renoveringen relativt litet, men dess inverkan på regionens livskraft är betydande.
Trafiken på Sydbottenbanan har fyrdubblats sedan 2018 och år 2021 beräknas godsmängderna uppgå till 400 000 ton. Kaskö hamn visar också en imponerande tillväxt och är för närvarande den enda hamnen på västkusten där sjöfartsvolymerna ökar. Möjligheten att transportera gods på järnväg är en förutsättning för utvecklingen av Kaskö hamn. Hamnens eget mål är att 30 procent av godset ska transporteras på järnväg. Nedmonteringen av järnvägslinjen skulle därför leda till att tiotusentals lastbilar skulle komma ut på vägarna varje år och att underhållskostnaderna för väg 67 skulle öka dramatiskt. Ökningen av den tunga trafiken skulle också minska trafiksäkerheten och smidigheten i vårt område.
Banan har också en betydande potential för framtida utveckling av persontransporter. Sydbottenbanan har redan varit med i utvecklingen av en plan för två tåg för pendeltågstrafik. Tillgängligheten i regionen skulle förbättras, de funktionella förbindelserna skulle öka samarbetet och livskraften skulle öka.
Nu behövs samarbete mellan kommuner, landskap och politiska partier för att säkra resurserna för att renovera och utveckla linjen i framtiden. Linjens framtid kommer att ha stor betydelse för hela regionens livskraft och för framtida investeringar.
De Gröna i Kustösterbotten,
Lotta Alhonnoro, ordförande för De Gröna i Vasa valkrets